Skip to main content

pengendalian dan penyimpanan darah

Darah penderma diambil menerusi vena pada lengannya. Darah dikumpulkan di dalam beg darah berisi natrium sitrat untuk menghalang pembekuan. Masa yang diambil untuk menyalurkan satu beg darah adalah kira-kira 5 hingga 10 minit. Beg darah itu kemudiannya disimpan di dalam peti sejuk pada suhu 5°C selama 10 hari atau lebih lama setelah ditambahkan dengan glukosa. Sampel darah dari beg darah diambil  dan diuji untuk mengetahui kumpulan darah, kehadiran virus seperti virus imunodefisiensi manusia (HIV) dan bahan-bahan yang tidak dikehendaki. Beg darah yang dicemari akan disingkirkan. Sebelum darah dipindahkan, darah perlu diuji semula dengan teliti untuk memastikan keserasian dengan penerima. Kemudian darah itu dipindahkan melalui vena pada lengan penerima pada kadar dan suhu yang betul.

Lihat apa yg bantu anda jana duit!
https://duitcloud.com/?id=hazzi06 

Comments

  1. best lah...semua maklumat ckp utk buat folio...semua dalam 1 blog je...thanks...

    ReplyDelete
    Replies
    1. welcome ^^ Alhamdulillah dpt membantu awk!!! tq jgk sbb jdkn blog saya rujukan untuk buat pbs....

      Delete
  2. Alhamdulillah,dgn smua maklumat yang ade di blog ni,senang lah kerja sy nk buat buku skrap.. Terima kasih hqa khir :)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. menghalang pembekuan la kan?

      Delete
    2. Natrium Sitrat sama tak dengan Natrium Nitrat

      Delete
  4. Tq memudahkan anak saya buat kerja sekolah..Terima kasih atas maklumat yg disediakan

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kumpulan darah penderma kepada penerima

Manusia mungkin hilang banyak darah akibat pendarahan berlebihan disebabkan oleh kecederaan atau penyakit. Darah mesti digantikan melalui pemindahan darah. Apabila hal ini berlaku, darah penderma perlu dipindahkan ke dalam badan penerima. Kumpulan darah penderma dan penerima mestilah sama atau serasi. jika tidak, darah akan mengumpal. hal ini boleh membunuh penerima. PENDERMA UNIVERSAL • Kumpulan darah O dikenali sebagai Penderma Universal kerana boleh mendermakan darahnya kepada semua kumpulan tetapi hanya boleh menerima daripada kumpulan darah O sahaja .  PENERIMA UNIVERSA L • K umpulan darah AB pula dikenali sebagai Penerima Universal kerana boleh menerima darahnya daripada semua kumpulan   tetapi hanya boleh menderma kepada kumpulan AB sahaja .

PBS Sains Tingkatan 3 2014 B6D2E1

B6D2E1 Pembentangan hasil buku skrap dalam pelbagai bentuk persembahan bertajuk “ Kepentingan sistem respirasi yang sihat ”: Bahan cemar udara pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sistem respirasi Cara untuk memperbaiki kualiti udara Amalan mengekalkan udara yang bersih *Semua jawapan untuk PBS Sains B6D2E1 dan semua senarai tugasan Band 6 dah ada di blog Cikgu Hailmi~  http://www.cikguhailmi.com/2013/12/pbs-sains-tingkatan-3-senarai-tugasan-band-6.html  so~~~ semoga berjaya melepasi Band 6 :D *klu nk saya tolong ape2 like pendahuluan or isi ke just leave comment ok?! :D i'll try to help you^^