Skip to main content

PBS Sains Tingkatan 3 2014 B6D2E1

B6D2E1
Pembentangan hasil buku skrap dalam pelbagai bentuk persembahan bertajuk “Kepentingan sistem respirasi yang sihat”:
*Semua jawapan untuk PBS Sains B6D2E1 dan semua senarai tugasan Band 6 dah ada di blog Cikgu Hailmi~ http://www.cikguhailmi.com/2013/12/pbs-sains-tingkatan-3-senarai-tugasan-band-6.html so~~~ semoga berjaya melepasi Band 6 :D
*klu nk saya tolong ape2 like pendahuluan or isi ke just leave comment ok?! :D i'll try to help you^^

Comments

  1. macam mana nak buat dia cause more dekat internet is all not related with form 3 punya . nak contoh boleh ? Thanks :))

    ReplyDelete
  2. erm... x fhm lh :( maksud awak nak contoh jwpn or contoh buku skrap?? klu contoh buku: buat tajuk, pendahuluan, then letak isi (bahan cemar udara, pelbagai penyakit berkaitan, cara memperbaiki, amalan mengekalkan) pastu penutup... isi tu letak jelh mcm biase...
    cth isi: amalan mengekalkan bla bla..
    1. ape ape....
    2. ape ape...
    hehe.. mcm tu lh...
    harap tu yg awk maksudkn~ klu bukan ckp ea!

    ReplyDelete
  3. klu nk jwpn, nk jwpn yg mne?? smua ke O.o?? yg dlm blog cikgu haimi tu... x jumpe ke?? or nk jwpn lain?? just asking :D sebab klu dlm blog cikgu hailmi tu... smua jwpn related dgn form 3... :D

    ReplyDelete
  4. salam,,ckgu bleh tlong bg thu tak mcm mane nk buat hasil dapatan,maklumat yg dikumpul,kesimpulan dan perbincangan..plezz :)

    ReplyDelete
  5. Teen Top...saya pun angel...mula2 ingatkan salah tekan link... maklumat sgt berguna....terima kasih ....~chunjoe~

    ReplyDelete
  6. nk mintak tolong boley ??
    mcm mne nk tulis objektif, hasil dapatan and kesimpulan ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sory, lmbt bls! X prasan! Dh dpt jwpn ke blom? Objektif tu tulis tujuan awk buat kajian ni. Hasil dptan tu smua jwpn yg awk dpt tu lh. Kpntingan sistem respirasi, bhn cmr udara, lain2. Kesimpuln plak awk cuma kne bwat kesimpulan kajian yg awk dpt dr kajian ni. Mcm kesimpuln karangan je. Ok? ke nk contoh? :D

      Delete
    2. nak contoh objektif dgn kesimpulan boleh?

      Delete
    3. pendahuluan:
      Setinggi-tinggi kesyukuran kepada tuhan yang telah memberi kekuatan dan ketabahan kapada saya untuk menyiapkan folio sains B6D2E1 ini. Beribu ucapan terima kasih kepada ibu bapa dan keluarga saya kerana banyak membantu saya semasa menyiapkan tugasan ini. Tidak lupa juga kepada guru saya Pn... dan rakan-rakan yang banyak membantu. Akhir kata, folio ini tidak akan dapat dihasilkan tanpa bantuan daripada semua.

      objektif kajian:
      Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji tentang bahan cemar udara, pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sistem respirasi, cara untuk memperbaiki kualiti udara dan amalan mengekalkan udara yang bersih.

      kesimpulan/huraian/perbincangan:
      Kita perlulah menjaga kebersihan udara kerana kemungkinan udara yang kita sedut mengandungi bahan cemar yang boleh menyebabkan kesihatan kita terjejas. Bahan cemar udara seperti asap rokok, karbon monoksida, sulfur dioksida, jerebu dan toksin boleh menyebabkan kita menghidapi pelbagai jenis penyakit berbahaya seperti kanser peparu, asma, bronkitis dan emfisema. Oleh itu, kita haruslah mencegah pencemaran udara dengan mengamalkan amalan mengekalkan udara yang bersih dan melakukan pelbagai cara untuk memperbaiki kualiti udara seperti penanaman semula pokok, mengitar semula dan mewajibkan semua kilang menggunakan penapis asap.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
  7. How to do 'Interpreting Data'?

    ReplyDelete
  8. macam mne buat kesimpulan ?boleh bgi contoh tk ? =D

    ReplyDelete
  9. Macam mana nak buat pendahuluan?

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum,,, nak tanye,,, kan cikgu kate sume ada dalam blog cikgu hailmi,,,, tapi yg untuk petroleum tu cikgu hailmi buat yang pilihan pertama,, cikgu kami suruh buat pilihan kedua,,, tolong ,, please...dah cri dah dlm internet,, sume merapu,,,,,,, yang penggunaan petroleum dan gas asli secara cekap???? ape jwpnnye,,,, mohon penjelasan ....tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam, maaf lambt bls. Dh dpt jwpn? Klu blom boleh komen. InsyaAllah sye akan bg secepatnye.

      Delete
  11. Mcm mne nk buat dlm bentuk penulisan kreatif? Bole bg cth tak?��

    ReplyDelete
  12. tq.. berguna betul information dalam blog nie.. ingatkan blog kpop.. sbb gmbr kat atas tue.... hihihi

    ReplyDelete
  13. awk ,, mcm mna nak buat kesimpulan dan objektif tu ?

    ReplyDelete
  14. Thanks a lot tho.. I really appreciate all the information that you've shared.. tq:)

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum,,, nak tanye,,, kan cikgu kate sume ada dalam blog cikgu hailmi,,,, tapi yg untuk petroleum tu cikgu hailmi buat yang pilihan pertama,, cikgu kami suruh buat pilihan kedua,,, tolong ,, please...dah cri dah dlm internet,, sume merapu,,,,,,, yang penggunaan petroleum dan gas asli secara cekap???? ape jwpnnye,,,, mohon penjelasan ....tq :)

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum,,, nak tanye,,, kan cikgu kate sume ada dalam blog cikgu hailmi,,,, tapi yg untuk petroleum tu cikgu hailmi buat yang pilihan pertama,, cikgu kami suruh buat pilihan kedua,,, tolong ,, please...dah cri dah dlm internet,, sume merapu,,,,,,, yang penggunaan petroleum dan gas asli secara cekap???? ape jwpnnye,,,, mohon penjelasan ....tq :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

kumpulan darah penderma kepada penerima

Manusia mungkin hilang banyak darah akibat pendarahan berlebihan disebabkan oleh kecederaan atau penyakit. Darah mesti digantikan melalui pemindahan darah. Apabila hal ini berlaku, darah penderma perlu dipindahkan ke dalam badan penerima. Kumpulan darah penderma dan penerima mestilah sama atau serasi. jika tidak, darah akan mengumpal. hal ini boleh membunuh penerima. PENDERMA UNIVERSAL • Kumpulan darah O dikenali sebagai Penderma Universal kerana boleh mendermakan darahnya kepada semua kumpulan tetapi hanya boleh menerima daripada kumpulan darah O sahaja .  PENERIMA UNIVERSA L • K umpulan darah AB pula dikenali sebagai Penerima Universal kerana boleh menerima darahnya daripada semua kumpulan   tetapi hanya boleh menderma kepada kumpulan AB sahaja .

pengendalian dan penyimpanan darah

Darah penderma diambil menerusi vena pada lengannya. Darah dikumpulkan di dalam beg darah berisi natrium sitrat untuk menghalang pembekuan. Masa yang diambil untuk menyalurkan satu beg darah adalah kira-kira 5 hingga 10 minit. Beg darah itu kemudiannya disimpan di dalam peti sejuk pada suhu 5 ° C selama 10 hari atau lebih lama setelah ditambahkan dengan glukosa. Sampel darah dari beg darah diambil  dan diuji untuk mengetahui kumpulan darah, kehadiran virus seperti virus imunodefisiensi manusia (HIV) dan bahan-bahan yang tidak dikehendaki. Beg darah yang dicemari akan disingkirkan. Sebelum darah dipindahkan, darah perlu diuji semula dengan teliti untuk memastikan keserasian dengan penerima. Kemudian darah itu dipindahkan melalui vena pada lengan penerima pada kadar dan suhu yang betul. Lihat apa yg bantu anda jana duit! https://duitcloud.com/?id=hazzi06